Voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn er drie scenario’s om de komende tijd in de gaten te houden en rekening mee te houden. Vorige week introduceerde ik die scenario’s en besprak ik:
- scenario 1: 1 juli 2023
- scenario 2: 1 januari 2024
- scenario 3: de volgende Eerste Kamer beslist
Vandaag als #hapklaarbrokje: wat betekenen deze scenario’s voor je organisatie?
Wat ik denk…
Beste Eerste Kamer, ik begrijp dat er veel meer belangen een rol spelen dan ik als implementator kan overzien. Ik kan me echter niet voorstellen dat er ook maar iemand belang heeft bij het voortduren van deze onzekerheid. Zouden jullie daarom alsje-alsje-alsjeblieft in ieder geval scenario 1 naar het land der fabelen willen verwijzen? Bij voorbaat hartelijk dank!
Wat ik zeg…
De drie scenario’s hebben zeer uiteenlopende gevolgen voor planning, personeel en financiën van organisaties voor wie de Omgevingswet veel zal gaan veranderen. Aan de ene kant wil je desinvesteringen bij afstel voorkomen, aan de andere kant moet het wel mogelijk blijven om 1 juli klaar te zijn voor inwerkingtreding. Het is daarom belangrijk om iedere Omgevingswetgerelateerde beslissing op een goudschaaltje te wegen en de actuele ontwikkelingen op de voet te volgen.
Morgen (17 januari) staat weer zo’n actuele ontwikkeling op de agenda. Dan bespreekt de commissie van de Eerste Kamer de Omgevingswet.
Wat zeggen jullie?
Wil je meer weten over de Omgevingswet, zie www.permiso.nl/omgevingswet en www.segment.nl/omgevingswet BTW.
Ga jij ook naar de #InfraTech? Laat het me even weten, want dat is het ideale moment om elkaar eens te ontmoeten en onder het genot van een kopje koffie of thee met wat lekkers van gedachten te wisselen over de Omgevingswet.
Wil je graag reageren op dit bericht of ben je nieuwsgierig naar de reacties van anderen op dit bericht? Dat kan via de Linkedinversie van dit bericht!