En dan is het zo ver!

Dan is het D-day voor de ‘Big Bang implementation’ van de Omgevingswet.

Deze week: wat te doen met de lokale verordeningen en beleidsregels?

Konijn uit de hoge hoed

In die 9 weken tot het zo ver is, geef ik nog 8 keer cursus over de Omgevingswet.

Oftewel: tot aan de kerstvakantie gemiddeld iedere week 1 keer. Voor deze cursus zijn nog plekken vrij.

Iedere week cursus geven is pittig, maar te overzien. Mits er niet te veel konijnen uit de hoge Omgevingswet-hoed komen.

De “oh shit, moet dit ook nog vóór 1 januari geregeld zijn?!?” vraag die ik vorige week tussen neus en lippen door noemde in m’n “nog 10 weken” bericht was zo’n konijn.

En er zullen er vast nog meer volgen. De vraag is alleen: hoeveel nog?

Rennen of parkeren?

Wanneer zo’n konijn zich eenmaal heeft laten zien, kun je het jammer genoeg niet meer terug stoppen. De enige keuzevrijheid die je dan nog hebt is besluiten of je er nu achteraan wil/moet gaan rennen, of ´m nog even parkeert. Bij alle andere Omgevingswet-monstertjes onder je bed.

Ik weet nog niet wat ‘t wordt met deze want ik hoor verschillende signalen die elkaar bij vlagen ronduit tegenspreken.

In zulke situaties schreeuwt alles in mijn lijf ‘rennen!!!’, maar weet ik inmiddels dat het verstandiger is om juist even stil te gaan staan en goed rond te kijken.

Hoe heet is deze soep?

Is de soep echt zo heet als in dit bericht van de VNG staat?

“Deze juridische-technische aanpassingen moet u vóór inwerkingtreding van de Omgevingswet doorvoeren. Alleen dan kunt u na inwerkingtreding tot 2032 doorwerken met de verordeningen.”

Ten aanzien van lokaal beleid (zoals het kruimelbeleid) heb ik inmiddels ook van diverse kanten signalen ontvangen dat het toch wel zeer verstandig is om de grondslagen en verwijzingen vóór 1 januari te actualiseren.

Dat klinkt behoorlijk ernstig.

Oeps

Als het zo belangrijk is én voor 1 januari 2024 afgerond moet zijn: hoe kan het dan dat velen met mij helemaal niet door hadden dat het actualiseren van de lokale verordeningen en beleidsregels zo urgent en belangrijk is?

Wat blijkt: de VNG heeft het niet in hun overzichten met urgente belangrijke taken opgenomen.

Dit staat niet in de lijst met Minimale Acties, niet in de Klaar Voor De Start test en niet in het Overkoepelend Draaiboek voor gemeenten.

Terwijl dat toch dé hulpboeien zijn om te weten wat vóór 1 januari gedaan moet zijn en niet te verzuipen in de stortvloed van Omgevingswet-informatie.

Voorbeeld

Wat ben ik blij dat iemand dit gemeld heeft bij Mary Fiers, want in de stress van het moment had ik er alleen maar aan gedacht om het binnen de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) aan te kaarten.

Door de vele reacties op de oproep van Mary Fiers beschik ik nu over een voorbeeld, de wijzigingsverordening van Nieuwegein.

Door dit voorbeeld weet ik in ieder geval dat het actualiseren van alle lokale verordeningen en beleidsregels op de koninklijke manier nog snel goed willen doen niet realistisch is.

Dan zou het over anderhalve week namelijk al klaar moeten zijn.

Hoop op hulp

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Dus zit ik nu met een hoop vragen vanuit die invalshoek:

  • Is er een lokaal lapmiddel te bedenken for the time being?
  • Gaat er landelijk actie ondernomen worden?
  • Of is de soep helemaal niet zo heet als het lijkt?

Er zijn mensen die zeggen dat er geen probleem is omdat het onder overgangsrecht zou vallen. Ik hoop het heel erg, maar klopt dat wel? Want dan klopt de informatie op de VNG site en de reactie van IPLO per mail niet. En dat zijn toch wel de toonaangevende bronnen als het gaat om de Omgevingswet.

Erg verwarrend allemaal en frustrerend omdat het te veelomvattend is om op stel en sprong zelf helemaal uit te kunnen zoeken, laat staan op te lossen.

Ben jij je al bewust van dit konijn?
En welk besluit heb jij genomen?
Of twijfel je net zoals ik nog?
Deel vooral je gedachten, want alleen ga je sneller maar samen komen we verder!